tisdag 19 oktober 2010

Revolt, av Suzanne Collins

Spoiler alert!

Den här gången skulle jag inte bli lika blåögt fast. Jag skulle kunna analysera och betygsätta, jag har för bövelen en bokblogg numera!
     Eller hur.

     Katniss lever i den dystopiska framtidsvärlden Panem där en enväldig president leder tolv distrikt med järnhand. Folket kontrolleras med svält och tvångsarbete. Samt Hungerspelen. Distrikten tvingas varje år skicka två av sina tonåringar till Huvudstaden där de ska delta i ett slags Robinson på liv och död. I böckerna Hungerspelen och Fatta Eld fick vi följa Katniss på hennes väg genom två av dessa spel. Nu har invånarnas revolt äntligen kommit och hon förväntas delta på rebellernas sida.
     Lite mer än femtio sidor in i läsandet händer det som hände i både Hungerspelen och Fatta Eld. Collins - som inte bara har ett inbördeskrig, en hjärteknipande kärlekshistoria och en spännande underdogvinkel - slänger in det där villkoret som funnits i de två föregående böckerna. Villkoret som kommer bestämma hela utgången, alla karaktärers öden. Det har varit olika saker varje gång och trots att det är ungdomslitteratur och chansen för lyckliga slut är stor, så har jag in i det längsta varit osäker. Så även den här gången. Snabbt slänger jag bort de lusläsande glasögonen och ramlar in i texten.
     Alla som jag satt dessa böcker i händerna på har älskat dem. Ingen av oss är ens i närheten av att vara ungdomar men det är en av de stora sakerna med denna trilogi, för det fungerar ändå. Alltifrån vana läsare till de som knappt öppnar en bok, alla har läst ut blixtsnabbt och frågat när nästa del kommer.
     Collins väjer inte för det otäcka utan många av stridens realiteter beskrivs ingående. Det är blodigt samt mörkare och grymmare än de föregående böckerna i trilogin. Krig ändrar på människor och det är sällan till det bättre, detta beskrivs ingående utan att bli ett frossande i otäcka detaljer eller att det känns överdrivet. Den vinkel som jag uppskattar bäst är det faktum att allt kostar och att det kan vara svårt att veta vem man ska lita på. Det kan bli lite pratigt, ibland staplas information och händelser på varandra. Men historien överskuggar alla eventuella språkliga missar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar