fredag 19 augusti 2016

Kulturkollos veckoutmaning: Min bästa danska...

Den första veckan på jobbet efter semestern har sugit musten ur mig till den grad att jag knappt har orkat blogga, än mindre hålla koll på andra bloggar. Så jag hade helt missat att Kulturkollo återigen har dragit igång med sina veckoutmaningar! Så lite sent, men här kommer mina bästa danska. För åh vad jag älskar det landet.

1. Min bästa danska författare/bok
Utan tvekan Peter Høeg och De kanske lämpade. Det handlar om tid, om vår uppfattning av denna, men kanske speciellt om hur utsatta barn kan vara. Särskilt om de är i händerna på stränga privatskolelärare. 




2. Min bästa danska film
Här har vi något av en blind fläck i min kärlek till Danmark, just nu kommer jag faktiskt inte på en enda.

3. Min bästa danska tv-serie.
Lättare. Man måste nog ta upp Bron även om den bara är halvdansk. Och så givetvis underbara Matador som jag inte är ensam om i min familj att se om och om igen.



4. Mitt bästa danska kulturtips.
På sistone har jag snöat in på dansk musik. Det spelar inte så stor roll vilken genre utan det verkar mer handla om språket, uttrycken. Som barn lyssnade jag väldigt mycket på Kim Larsen, sjöng glatt med i någon slags låtsasdanska. Jag hade en period när det blev mycket Rasmus Seebach vilket är väldigt smörigt och inte helt okej texter ur ett feministiskt perspektiv och just nu är det i stort sett bara Magtens Korridorer som jag lyssnar på, ett band som är någon slags punk light.

 

2 kommentarer:

  1. Kim Larsen är en av orsakerna till att jag förstår lite danska i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak här! :-) Och en av anledningarna till att jag började tycka väldigt mycket om dansk musik.

      Radera