tisdag 24 januari 2017

Trojanerna, av Lova Lovén

Låt mig presentera: en modern apokalyps! Vi får följa tre kvinnor som från olika platser i samhället får se hur samhället trasas sönder och därmed tingas inse hur lite de kan göra för att skydda sig själva och dem de älskar. I Sverige börjar undergången på en klassåterträff i en högstadieskola i Malmö. När polisen kommer fram är alla 300 människorna döda och till en början kan de hålla dödsorsaken hemlig. Men när fenomenet sprider sig till andra ställen, till arbetsplatser, kyrkor och ishallar, i en takt som inte polisen hänger med i så blir det allt svårare att dölja sanningen för allmänheten. Någon eller något håller på att utrota mänskligheten och fienden verkar närmast osynlig, försvinner innan någon kunnat berätta vad som hänt. Det här är både det värsta och det bästa jag vet. Det värsta för att det är min mardröm, att de man älskar bara dör och det finns ingenting man kan göra åt saken. Samhället kollapsar och de man brukar ringa till för att kalla på hjälp finns inte där längre. Det bästa för att det ger mig en chans att bearbeta den där rädslan, och vad är bättre än att göra det i trygghet hemma i soffan? Sedan måste jag berätta att jag älskade slutet, men jag kan inte säga varför, så därför måste du läsa boken själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar