onsdag 13 september 2017

Jag-hinner-inte-läsa-ångesten rider mig

Vart tar egentligen alla dagarna och veckorna vägen? Vad händer med all lästid som bara rinner mellan fingrarna som sand. Varje dag tänker jag att just ikväll, ska jag hinna med åtminstone femtio sidor. Jag ska bara jobba en hel dag, ta mig hem i Stockholms rusningstrafik, klara av alla måsten vad gäller middag och tvätt och allt det andra. Sedan ska jag L Ä S A. Så händer fika hos släkten, innebandyträning för bonusbarnen, födelsedagsmiddagar för vänner, jobba över, och allt det där andra som man inte såg komma bara för en vecka sedan. Sedan slår TRÖTTHETEN till, lägger sig som en plastfilm över ansiktet och man tänker när man slår ihop boken där i sängen att: i morgon. Då! Inte ens under helgerna infinner sig den där läsfriden, jag skjuter det framför mig som om det vore något jag fasar inför, när jag i själva verket längtar som en tokig. Ska bara ta oss igenom alla "ska bara". Sedan när kvällen kommer meddelar mannen och barnen att de ska se på film, kom och var med! I hemlighet hoppas jag att det ska bli något flabbigt och grabbigt så att jag utan ursäkter kan lägga mig i sängen och läsa. Men så blir det Hunger Games och då sitter jag där med popcorn och ett glas Crush, tänker ursäktande att jag nog var för trött för att läsa ändå. För visst vill jag ju vara med dem. Också. 

Kanske måste jag ta mig ett läslov. Ett par dagars ledighet för att faktiskt hinna med all den läsning jag så hett längtar efter. Mitt nattduksbord svämmar över av nyinköpta böcker. Trots att tiden saknas slutar jag inte köpa nytt. John Ajvide Lindqvist. Jerker Virdborg. Helena Dahlgren. Snart mina vänner, snart.


10 kommentarer:

  1. knackigt med läsning många år, men läslusten kan komma tillbaka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läslusten är det inget problem med! Det är snarare lästiden som saknas. :-)

      Radera
  2. Ett läslov borde man få ta ut då och då precis som vanlig semester ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! :-) Fem dagars lagstadgat läslov per år känns okej. Vilket av de politiska partierna kommer kämpa för det?

      Radera
  3. Åh, jag vet PRECIS hur du känner det! Jag har inte läst på en vecka! Jag har inte ens lyft upp boken! Nu gör jag så att jag lyssnar på ljudböcker till och från jobbet, men utan det hade det stått helt still för mig!

    Kämpa på och ta en paus om du känner att du vill det! Läsandet blir aldrig kul om man måste tvinga sig själv till det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudböcker lyssnar jag också på till och från jobbet, ett mycket bra sätt att få tiden att gå när man åker buss.

      Jag vill ju inte pausa! :-) Jag vill läsa, läsa, läsa. Det är tiden som saknas. För roligt är det, fortfarande.

      Radera
    2. Hmm, ja, då är det helt enkelt bara att prioritera :) Men ja, jag önskar att man hade mer tid! (fast det gör väl de flesta :) )

      Radera
    3. Det är just prioriteringen som jag har lite svårt för. Kanske får börja boka in lästid i kalendern.

      Radera
    4. hehe kanske det :) Dock är jag en sån människa som nog alltid skulle välja att kolla på film i soffan med sambon, framför att läsa :) Att umgås går alltid före för mig :)

      Radera
    5. Haha, inte för mig! :-) Långt ifrån alltid.

      Radera