torsdag 3 maj 2018

Kärleken till en besatthet

Av en slump läste jag om en så kallad True Crime-bok som påstods vara exceptionellt bra, så jag började lyssna på den på Storytel. Den heter I'll Be Gone in the Dark, One Woman's Obsessive Search For the Golden State Killer och är skriven av Michelle McNamara. Det är något med hur hon skriver som fascinerar så otroligt mycket, allt detta jobb som lades ner av en true crime-författare under sena kvällar och nätter när resten av hennes familj låg och sov. Även jag har blivit besatt, men snarare av henne, av Michelle. Jag googlar efter bilder och blir irriterad över att det knappt finns en enda på henne ensam, nästan alla är premiärbilder från olika Hollywood-event och alltid med skådespelarmaken Patton Oswalt vid hennes sida. Inte för att jag har något emot honom, tvärtom. Men Michelle förtjänar att få uppmärksammas ensam, för vad hon gjort, för det oerhörda som närmast kan benämnas som ett livsverk i jakten på serievåldtäktsmannen och seriemördaren The Golden State Killer. Hon har inte fått tillräckligt med erkännande för detta men jag hoppas och tror att det kommer. För bara några veckor sedan, två år efter Michelles död, grep polisen mannen som mördade tolv människor och begick minst femtioen våldtäkter. Hennes bok måste ha med saken att göra, även om de ansvariga poliserna inte har velat erkänna det. Än åtminstone. Jag har bara läst halva än så länge men kan inte låta bli att tipsa om den ändå. Den är så djupt obehaglig och full av otäcka detaljer att jag nästan bara kan lyssna på den i dagsljus, på väg till jobbet. Som en kvinna i boken säger angående det fruktansvärda sexualiserade våldet: "I love my husband, but I hate men..."











4 kommentarer:

  1. Har hört mycket gott om denna bok och jag blir också fascinerad av kvinnan bakom boken! Tror säkert det var tack vare hennes gedigna arbete som polisen faktiskt lyckades hitta gärningsmannen. De hade ju haft tillräckligt lång tid på sig att hitta honom innan hennes bok kom ut, så skulle inte förvåna mig om hon bidrog med väldigt mycket, oavsett vad de säger.

    Måste definitivt köpa och läsa denna bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tog Joseph James DeAngelo på exakt det sätt som Michelle McNamara förutspådde, med hjälp av DNA och släktforskningssidor på nätet. Man kan nämligen skicka in sitt egna DNA-prov och få svar på medicinska frågor men även för att bygga sitt släktträd och man måste inte ha gjort det själv, det räcker med att ens släktingar gjort det. Så han åkte dit på sin egen familjs nyfikenhet!

      Radera
  2. Den måste jag givetvis lyssna på, är inne i en period med att lyssna på true crime poddar så en bok som jag kan komma åt på storytel passar jättebra för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då låter det verkligen som en bok för dig just nu! Hoppas du gillar.

      Radera